اندیشیدن درباره شهید به معنای عام و حضرت حمزه سیدالشهدا بهطور خاص، از منظر معرفتشناسی، روانشناختی و انضمام آن در سطح جامعهشناختی، ازجمله خلأهای مهمی است که کمتر به آن پرداخته شده است. از این منظر نهتنها تحلیل انسان شناسانه و جامعهشناختی کار ویژههای شهید، ضرورتی عاجل است بلکه ضرورتی آجل نیز مینماید. این مقاله تلاش دارد تا با کمک آیه شریفه «کُلُّ شَیْءٍ هَالِکٌ إِلَّا وَجْهَهُ لَهُ الْحُکْمُ» و گزاره «شهید نظر میکند به وجه الله»، رابطه میان چهار کلیدواژه «شی»، «وجه»، «حکم» و «شهید» را نسبت سنجی و ظرفیتهای فرهنگی و سیاسی- اجتماعی آن را با کمک روش «تقابل مفهومی و مصداقی»، کالبدشکافی نماید. یافتههای مقاله حاکی از آن است که جایگاه و نقش اجتماعی و سیاسی شهید و سیدالشهدای اُحُد را باید در قوس نزول و صعود «بت وارگی و شی گشتگی جامعه جاهلی» و «وجه الله شدگی جامعه مدنی نبوی» به شکل تقابلی، مورد تأمل قرار داد و آیه کریمه فوق ما را به نظریه «تقابل دیالکتیکی شی و وجه» رهنمود میکند. با توجه به این نظریه؛ نباید نقش «شی زدایی شهید» را در جامعه جاهلی صدر اسلام تقلیل داد و اکنون نیز شاهد جاهلیت از نوع مدرن آن هستیم و «مسئله شی گشتگی» که توسط هژمونی نظم بینالملل تداوم یافته، توسط حضور معنوی شهید، همچنان «شی زدایی» میگردد.
مقیمی, غلامحسن . (1400). ظرفیتهای الگویی آیه «وجه الله» در تحلیل کارکردهای سیاسی اجتماعی سیدالشهدای اُحُد (نظریه تقابل «شی» و «وجه»). مطالعات تاریخی امت اسلامی, 4(8), 101-126.
MLA
مقیمی, غلامحسن . "ظرفیتهای الگویی آیه «وجه الله» در تحلیل کارکردهای سیاسی اجتماعی سیدالشهدای اُحُد (نظریه تقابل «شی» و «وجه»)", مطالعات تاریخی امت اسلامی, 4, 8, 1400, 101-126.
HARVARD
مقیمی, غلامحسن. (1400). 'ظرفیتهای الگویی آیه «وجه الله» در تحلیل کارکردهای سیاسی اجتماعی سیدالشهدای اُحُد (نظریه تقابل «شی» و «وجه»)', مطالعات تاریخی امت اسلامی, 4(8), pp. 101-126.
CHICAGO
غلامحسن مقیمی, "ظرفیتهای الگویی آیه «وجه الله» در تحلیل کارکردهای سیاسی اجتماعی سیدالشهدای اُحُد (نظریه تقابل «شی» و «وجه»)," مطالعات تاریخی امت اسلامی, 4 8 (1400): 101-126,
VANCOUVER
مقیمی, غلامحسن. ظرفیتهای الگویی آیه «وجه الله» در تحلیل کارکردهای سیاسی اجتماعی سیدالشهدای اُحُد (نظریه تقابل «شی» و «وجه»). مطالعات تاریخی امت اسلامی, 1400; 4(8): 101-126.