نقش رسانه در مهندسی فرهنگی گفتمان هم‌گرایی در جهان اسلام

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

چکیده

واگرایی و تفرقه یکی از مسائل مهم جهان اسلام در دوره معاصر به‌حساب می‌آید. متفکران و نخبگان اسلامی برای حل این مشکل، راهکارهای ارزشمندی را ارائه داده­اند. پاسخ‌های متفکران اسلامی برای این بحران، متأسفانه در حالت نخبگانی و نظری باقی مانده و کارآمدی آن‌ها مستلزم خروج از حالت اندیشه‌ای و نهادینه‌سازی در سطح اجتماع و توده‌های جامعه است. این پژوهش در پی پاسخ به این مسئله است که چگونه می‌توان گفتمان با کمک رسانه هم‌گرایی را در جهان اسلام مهندسی و فرهنگ‌سازی نمود؟ مهندسی فرهنگی بر این فرض مبتنی است که فرهنگ، امری ثابت و لایتغیر نیست و می‌توان آن را به‌مرور تغییر داد و مهندسی نمود. یافته‌های تحقیق بر اساس روش توصیفی- تحلیلی نشان می‌دهد که از طریق کارکردهای رسانه‌ها می‌توان همگرایی در جهان اسلام را مهندسی فرهنگی کرد و به وضعیت مطلوب فرهنگ هم‌گرایی دست یافت؛ زیرا رسانه‌ها به‌عنوان نیروی تأثیرگذار در فرایند فرهنگ‌سازی و تثبیت افکار، اعتقادات، اصول، مبانی، ارزش‌ها و هنجارها زمینه‌های هم‌گرایی را فراهم خواهد آورد.

کلیدواژه‌ها


  1. ابراهیمی، سید ابراهیم، (1385)، «بایسته‌های مهندسی فرهنگی»، مجموعه مقالات همایش مهندسی فرهنگی، تهران، دبیرخانه همایش.
  2. ابراهیمی، سید ابراهیم، (زمستان 1386)، «آسیب‌شناسی مهندسی فرهنگی در دانشگاه»، فصلنامه دانشگاه اسلامی، ش4 (پیاپی 36)، ص104-128.
  3. ابراهیمیان، سید حسین، (بهار 1391)، «بازخوانی مفهوم مهندسی فرهنگی و آسیب‌شناسی فرهنگی در نظام آموزش عالی»، مطالعات قدرت نرم، ش 5، ص121-150.
  4. ابوالفضلی، حسین، (1384)، هم‌گرایی جهان اسلام: آسیب‌ها و راهبردها، قم، پژوهش‌های اسلامی صداوسیما.
  5. افتخاری، اصغر، (پاییز 1388)، «دو چهره اسلام هراسی؛ سلبی و ایجادی در تبلیغات غرب»، رسانه، ش79، ص29-44.
  6. امام خمینی، سید روح‌الله، (1372)، صحیفه نور، تهران، سازمان مدارک فرهنگى انقلاب اسلامى.
  7. ــــــــ، (1379)، صحیفه امام، تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی.
  8. امیراردوش، محمدحسین، (1393)، وحدت اسلامی، بیداری اسلامی، مفاهیم و پیشینه، قم، نشر ادیان.
  9. امیر تیموری، محمدحسن (1377)، رسانه‌هاى آموزشى، شیراز، ساسان.
  10. آبرکرامبی، نیکلاس، استفان هیل و برایان. اس. ترنر، (1367)، فرهنگ جامعه‌شناسی، تهران، چاپخش.
  11. آراسته­خو، محمد، (1370)، نقد و نگرش بر فرهنگ اصطلاحات علمی اجتماعی، تهران، گستره.
  12. آقانوری، علی، (1387)، امامان شیعه و وحدت اسلامی، قم، انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
  13. بهرامی کمیل، نظام، (1388)، نظریه رسانه‌ها، تهران، نشر کویر.
  14. تافلر، الوین و دیگران، (1377)، به‌سوی تمدن جدید، ترجمه: محمدرضا جعفری، تهران، نشر سیمرغ.
  15. تسخیری، محمدعلی، (1383)، درباره وحدت و تقریب مذاهب اسلامی، ترجمه: محمد مقدس، تهران، مجمع تقریب.
  16. توسلی، غلام عباس، (1386)، جستارهایی در جامعه‌شناسی معاصر، تهران، شرکت حکایت قلم نوین.
  17. جانسون، لزلی،(1378)، منتقدان فرهنگ، ترجمه: ضیاء موحد، طرح نو.
  18. جلالی، غلامرضا، (بهار و تابستان 1389)، «الگوهای چهارگانه وحدت اسلامی و نظریه میرزا خلیل کمره ای»، مجله حوزه، ش 155 و 156، ص339-364
  19. چلبی، مسعود، (1375)، جامعه‌شناسی نظم؛ تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران، نشر نی.
  20. حبیبی، محمد، (1379)، خصائص مدیران فرهنگی، تهران، مؤسسه فرهنگی و انتشاراتی تبیان.
  21. خانیکی، هادی، (1376)، «فرهنگ جمعی و رسانه‌های نو»، مجموعه مقالات رسانه‌ها و فرهنگ، تهران، انتشارات سروش.
  22. دهشیری، محمدرضا، (زمستان 1388)، «رسانه و فرهنگ‌سازی»، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، ش8، ص179-208.
  23. دهقانی، محسن، (1386)، اتحاد ملی و انسجام اسلامی از منظر نهج‌البلاغه و رهبران اسلامی، قم، گلستان ادب.
  24. دیندارفرنوش، فیروز و حسین صدری­نیا، (1388)، روابط عمومی و رسانه، نشر سایه‌روشن.
  25. راجرز، اورت میچل، (1387)، تاریخ تحلیلی علم ارتباطات؛ رویکردی شرح‌حال نگارانه، ترجمه: غلامرضا آذری، تهران، نشر دانژه.
  26. رهبری، دیدار با مسئولان نظام و سفراى کشورهاى اسلامى،26 اردیبهشت 1394 و دیدار با مسئولان نظام و میهمانان بیست و هشتمین کنفرانس بین‌المللى وحدت‌19 دی 93 و پیام رهبری به مناسبت کنگره عظیم حج، 27 شهریور 1394.
  27. سلمانی رحیمی، امیر، (زمستان 1391)، «بایسته‌های پژوهش در تقریب مذاهب اسلامی»، فصلنامه مشکوه، شماره 117، ص137-145.
  28. شرف‌الدین، سید حسین و سید مهدی گنجیانی، (پاییز 1392)، «هالیوود و توطئه‌ی اسلام هراسی با شگرد نفوذ در ناخودآگاه»، معرفت فرهنگی اجتماعی، ش16، ص99-125.
  29. شیرودی، مرتضی، کاظمی، سید آصف، (پاییز 1390)، «نقش رسانه‌های غرب در برابر گسترش اسلام در غرب»، سخن تاریخ، ش14، ص137-180.
  30. علم­الهدی، سید حامد، (۳ مرداد ۱۳۹۶)، زبان رسانه در پیشبرد اهداف تقریب اهمیت بسزایی دارد، خبرگزاری تقریب، https://taghribstudies.net/index.php/2015-09-14-09-58-52/3353-2017-07-25-12-11-11.
  31. علی‌اکبری، عباس، (19 خرداد 1392)، نقش رسانه‌ها در تحولات فرهنگی، دانشکده صداوسیما، قم، http://qomirib.ac.ir/index.aspx?pid=99&articleid=28238.
  32. عیسی‌زاده، عباس، شرف‌الدین، سید حسین و سید حسین اخوان علوی، (بهار 1396)، «زمینه‌ها و نقاط عطف اسلام هراسی رسانه‌ای»، معرفت فرهنگی اجتماعی، ش 30، ص50-30.
  33. فخرایی، مرضیه. (1385)، فرهنگ کارآفرینی، تهران، اندیشگاه شریف.
  34. قائم‌مقامی، ف، (1356)، آموزش با استعمار فرهنگی، تهران، انتشارات جاویدان.
  35. کاظمی، سید آصف، (1393)، «بازتاب‌های سیاسی گفتمان تکفیر»، مجموعه مقالات هفدهمین جشنواره شیخ طوسی (ره)، قم، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).
  36. ــــــــ، (1394)، «اسلام هراسی درونی؛ نزاع غرب با اسلام در سایه گفتمان»، مجموعه مقالات هجدهمین جشنواره شیخ طوسی (ره)، قم، مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص).
  37. کاظمی، سید علی‌اصغر، (1370)، نظریه هم‌گرایی در روابط بین‎المللی «تجربه جهان سوم»، تهران، انتشارات پیک ایران.
  38. گرانمایه پور، علی، شریفی، زینب، (پاییز 1389)، «بررسی نقش رسانه‌ها در تغییر رویکرد اسلام هراسی پنهان به‌سوی اسلام هراسی آشکار در کشورهای غربی»، مطالعات رسانه‌ای، ش10، ص143-154.
  39. لال، ج، (1379)، رسانه‌ها، ارتباطات، فرهنگ: رهیافتی جهانی، ترجمه: مجید نیکودست، تهران، مؤسسه انتشارات روزنامه ایران.
  40. محسنی، منوچهر، (1384)، مقدمات جامعه‌شناسی، تهران، نشر دوران.
  41. مستقیمی، حسین، (1390)، نقش‌آفرینی رسانه‌ها در جامعه دانایی، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها.
  42. معتمد نژاد، کاظم، (1371)، وسایل ارتباط‌جمعی، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی.
  43. مک کوئیل، دنیس، (1382)، درآمدی بر نظریه ارتباطات جمعی، ترجمه: پرویز جلالی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ها.
  44. مهدی زاده، سید محمد، (1389)، نظریه‌های رسانه، اندیشه‌های رایج و دیدگاه‌های انتقادی، تهران، همشهری.
  45. واعظی، محمود، (1392)، بحران‌های سیاسی و جنبش‌های اجتماعی در خاورمیانه: نظریه‌ها و روندها، تهران، وزارت امور خارجه.
  46. وثوقى، منصور و على‏اکبر نیک‏خلق، (1377)، مبانى جامعه‏شناسى، تهران، خردمند.