دانش پژوه سطح 4 تاریخ اهلبیت (ع)، مجتمع تاریخ، سیره و تمدن اسلامی، جامعه المصطفی (ص) العالمیه.
چکیده
آزادی نسبی حاصلشده برای شیعیان در عصر امام باقر(ع) فرصتی را در گسترش معارف دینی برای آن حضرت فراهم آورد و در این زمینه تربیت شاگردانی کاردان و کارآمد یکی از مؤثرترین حرکت علمی آن حضرت بوده است، در این میان توجه به این مسئله که آیا در میان شاگردان آن حضرت بانوانی نیز حضورداشتهاند؟ و در چه زمینههای فعالیت میکردهاند؟ میتواند یکی از موضوعات قابلتوجه قرار گیرد، به نظر میآید که با توجه به اهمیت علمآموزی زنان در دین مبین اسلام و رغبت عموم مسلمانان در فراگیری معارف دینی در عصر امام عالیمقام، بانوانی نیز در صف شاگردان آن حضرت حضور داشتند و در زمینههای مختلف علمی فرهنگی فعالیت میکردهاند، به راین اساس، تحقیق حاضر با روش تاریخی - تحلیلی و به شیوۀ کتابخانهای، درصدد بازشناسی شاگردان زن در مکتب امام باقر (ع) بر آمده و بیان برخی از نمایانترین فعالیتهای علمی فرهنگی آنان را بر عهده دارد، بررسی گزارشهای موجود در این زمینه نشان داد که بانوانی همچون ام فروه، ام حبیبه، ام هانی، خدیجه دختر امام باقر (ع) و برخی دیگر از زنان، از محضر آن حضرت کسب فیض نموده و همراه با انتقال معارف دینی به دیگران، در ساختن فرهنگ علمآموزی زنان نقش مؤثر داشتهاند.